Wednesday, November 07, 2012

Kenali orang lain dengan sendirinya bukan...



Assalamualaikum semua... meh saya sambung ayat tajuk post ni...panjang sangat ke? maaf la yea..apa saya nak tulis ni mungkin anda pernah kena.. contoh situasi

Biru : wehhh hijau ko tahu tak oren tu kan @#$%^&

Hijau : asal ko cakap gitu... ko kenal ke dia? ye ke? 

alahai sian pada si oren tu.. kan lebih baik si hijau tu kenal sendiri siapa tu si oren.. saya terima situasi yang sama...saya kenal si A ni sangat la baik tapi kawan saya yang K ni, boleh cakap A ni macam-macam... 

sampai saya tegur dia, "aku lebih kenal A tu...ko jangan buruk sangka sangat...ko dah bagi bad impression pada orang yang baru nak kenal si A tu...kalau ko ada di tempat si A,mesti ko sedih kan..."

prinsip saya berkawan yang sampai sekarang saya pegang,

walau sejahat mana orang tu, mesti ada baik dalam diri dia tu...


11 comments:

  1. Yup ada betulnya tu juga apa yang awak katakan. Sometimes kita tak boleh nak percaya sangat apa yang orang katakan. Tapi tak salah juga kalau kita ambil tahu. Sekurang2nya ianya akan buat kita berjaga2. Kadang2 apa yang dikatakan tu betul, jadi tak salah. Cuma kita kena berkawan dulu baru kita tahu. Apa yang penting adalah tahu batasan yang perlu dijaga.

    ReplyDelete
  2. nasib jue sorang je kat office

    ReplyDelete
  3. tak kenal maka tak cinta kan :)

    ReplyDelete
  4. terbaiklah. memang tak bagus bila berlaku sebegitu. sebab orang lain akan pandang serong pada orang yang kena tu. boleh menyemai sifat benci antara satu sama lain.

    From,

    Nasz

    MOHD NASER.COM

    ReplyDelete
  5. jawapan en.NAsz sama macam saya...literally la..hehehe... tp...thanks semua yg bg pendapat...semua tu betul..

    ReplyDelete
  6. lebih baik jika kita sendiri yg kenal org tu dr kita judge org tu dr org lain..

    ReplyDelete
  7. ini pegangan remy dari dulu.... selagi seseorg be nice and coll with me... i'm always menerima seadaanya......tak kisah lah org nak ckp apa..... remy pernah bersahabat dgn penagih...kutu jalanan.... janji kita tahu sapa diri kita dan mana tahu ,kita boleh merubah seseorg kearah yg lebih baik.....

    ReplyDelete
  8. BETOL3 TU .. JAHAT MNE PUN ORG TU .. MESTI ADE BAIK DIA .. JGN CEPAT NILAI ORG

    ReplyDelete
  9. kita yang berkawan dengan dia, mesti kita pun tahu dia macam mana....
    if ada orang yang burukkan dia, hanya dengar aje sebab kita lebih kenal dia siapa... *faham ke?macam berbelit-belit aje* >.<

    ReplyDelete
  10. cakap orang bukan 100% boleh pakai kan

    ReplyDelete
  11. betul2 tu...jgn menilai org dari mulut org lain..

    ReplyDelete

thanks for the comment(s) and enjoy to read more

Menu : Terung Masak Sambal Daebak

Bahan-bahan yang diperlukan bergantung kuantiti orang rumah anda yea. Nisa buat untuk 2 orang makan. 1. Bawang putih 3 ulas 2. Terung kecik ...

Popular Post