Showing posts with label parenting.. Show all posts
Showing posts with label parenting.. Show all posts

Sunday, April 26, 2020

Good Rizqi parenting program yang best

Assalamualaikum semua. Selamat berpuasa juga buat semua yang singgah Anisa Anuar official blog. Kali ni Nisa nak share tentang Good Rizqi yang Nisa baru gunakan untuk anak Nisa, Maira Arissa. Dia ni basically sebuah parenting program yang bagi Nisa sesuai dengan zaman sekarang yang penuh dengan teknologi.  

Nisa dah perasan lama ada beberapa kawan up kan kat whatsapp story, ig story pasal Good Rizqi tapi tah dalam hati kata "tak apalah tak yah la amik tahu...".
Makin kita nak ignore, makin kerap iklan lalu kat feed Facebook. Entah kenapa hahaha dan dengan itu jugaklah dengan gerak hati kurniaan nikmat Allah ni kata "cuba ajelah, mana tahu ada hasil.."

Proses nak book, bayar dan dapat link semua ambil masa 1 hari. Nisa perlu bayar RM110 untuk dapatkannya, kira macam bayar seumur hidup macam tu. Mula tu memang macam berat sikit iyelah macam mahal tapi dalam hati kata "okay ini untuk long term investment..semoga Allah permudahkan.." Dapat sms kata in process lepas bayar tu dan kata perlu 24jam untuk proses dan keesokkannya lebih kurang timing kita beli, kita akan dapat sms link untuk access.

Sesuai untuk anak yang berumur 4 tahun ke atas. Sudah pandai berkata-kata dan boleh dengar arahan.

Lepas tu follow je, ikut link yang diberi tu dan ikut langkah yang ada dalam tu. Flow dan steps yang diberi memang senang untuk diikut. Buat je terus dalam phone kita, easy access dan senang digunakan.

Sempat jugak baca review dalam tu, rupanya dah ramai yang guna. Alhamdulillah feedback semua okay dan ada rasa sikit keyakinan.

Nisa baru gunakan dan boleh katakan sangat berpuas hati. Susah nak dapat dalam seharian tu dia good behaviour. Bila nak apa-apa Nisa akan offer, "Ibu bagi smile 1 kalau Maira kemas mainan.." dan memang tak sangka dia terus buat. Paling seronok bila tengok dapat smile dan bintang.

"Sebab Maira kemas mainan, ibu bagi 1 smile..." (sambil tunjukkan kat Maira)
"Yeaayyy, sayang ibu..thank you ibu..."

Ada jugak buat permintaan yang banyak dalam serentak contohnya "Maira kena mandi, pakai baju elok-elok dengar cakap ibu...nanti ibu bagi 2 smile..banyak kan smile ibu nak bagi..."

"2 smile? Banyak..okaayyy!!"

Biasanya time nak mandi dengan nak pakai baju akan ada banyak drama sinetron yang Maira buat. Ada saje yang tak kena, lain hari lain drama dia bergantung pada mood dia. Alhamdulillah dengan Good Rizqi memang membantu dan tak banyak ragam lepas tu.

Bila dia start buat perangai, "Maira dah dapat banyak smile dah ni, nanti ibu bagi yang marah ni.."
"Ibu.. Maira taknak yang marah tu..tak best.."

 Nisa dah explain kat dia kalau bagi sign marah tu, lambat dapat dia dapat reward tu. Nisa tunjuk jugak kalau dapat star dia boleh dapat daily reward tapi Nisa percaya dia lagi excited yang Ultimate Goal dia tu. Maira perlu kumpul 50 star dan berpeluang dapat baju princess dalam cerita "Frozen". Dah lama dah mintak, jadi inilah masa yang sesuai nak gunakan.

InsyaAllah dengan niat yang baik, hasil pun baik. Nanti akan update progress lagi.






Sunday, April 05, 2020

Kuat merajuk

Hi semua. Bila PKP ni ada satu perangai Maira Arissa yang tak boleh nak predict. Kita pun jadi buntu macam mana nak handle ni.

“Ibu, maira nak merajuk..”

“Nape nak merajuk...?”

“Nak merajuk..” (pastu cari port merajuk dengan berharap ada yang datang pujuk)



“Nape Maira asyik merajuk je ni... Apa yang tak kena..?”

(Senyap, muka muncung sambung merajuk)

“Maira nak perhatian ke..”

“ Nak perhatian je..” which I believe walaupun perkataan tu agak besar untuk dia tapi dia taw apa maksudnya.

Sesi pujuk si kecik ni kena buat dengan teliti dan penuh perhatian. Memang stage dia yang sekarang kuat merajuk. Baru 4 tahun dia ni dan cerdik yang amat.

Thursday, March 07, 2019

Maira adventure #4 : Tak yakin bila mewarna



Hai semua. Nak share kisah bila mana Nisa ada belikan buku colour untuk Maira. Beli untuk bagi dia mula bermain dengan pensel warna. Ada la dalam sebulan beli 2 buah buku macam tu. Tapi setiap kali ajak dia main mewarna, perasan sangat bila dia cakap


"Ibu...Ya (nama Maira tapi bahasakan Ya) tak pandai nak kaler. Ibu tolong kaler kan..Please.."


Alahai sayu je hati dengar. Nisa balas, "Tak pe colour slow-slow, okay. Ya boleh.."
Nak bagi dia yakin balik, Nisa pun buat warna ala-ala style dia. Then lepas dah berkali-kali macam ni terdetik dalam hati "I need to do something. Kalau tak, dia tak confident nak mewarna or even pegang pensel."


Nisa decide nak belikan ni


Magic Water Drawing Book
Lepas ambil Maira dari rumah pengasuh, Nisa pun cakap "Maira, Ibu ada present.. Nak tengok tak?"
"Nak, nak...mana ibu?" angguk langsung lepas tanya.


Sampai je rumah terus nak present dia. Seronok je tengok reaksi excited dia.
Dah ada Magic Water ni, terus tak boleh langsung ibu dia usik. Aduhhh, lain pulak kes ni.. Tapi tak apalah janji dia suka nak main.




Biarkan anak-anak kita tunjuk kreatif mereka. Mungkin kita dapat belajar sesuatu dari mereka..


Tuesday, November 06, 2018

Ibu kuat menyakat


Bila dah ada anak ni, lebih-lebih lagi dah 2 tahun banyak ragam nak kena layan. Baru la tahu macam mana ibu bapa kita nak handle kita. Not easy task. Dapat pulak ibu yang kuat menyakat, anak pun sama pandai menyakat kita balik. Hahaha macam kena batang hidung sendiri. Hadap aje la labu, anyway... seronok plus geram dengan si kecik sorang ni.


Pada yang kenal, ada yang tanya "why ha..your daughter macam overly attach dengan auntie dia and not you.."

Macam biasa ibu ada jawapan, "because I always say NO to her and her aunt always say YES.."

I don't mind pun, in fact later she will looking for me. That's one thing for sure. Definitely sure.
So, if you guys ada anak buah, sebenarnya role auntie and uncle ni sangat memberi impak taw. Sama ada korang jadi auntie or uncle yang garang ataupun yang super sporting dapat membantu dalam membentuk si kecil kita ni.

Keep it up to be awesome and always support them (especially on their emotion).

Daripada, ibu Maira yang masih belajar untuk menjadi ibu yang awesome.

Wednesday, January 17, 2018

Stok Genki Tape untuk 2 bulan


Hi semua. Tajuk memang straight forward je. Kebiasaan kalau dah ada anak kecik akan ada perbelanjaan untuk pampers. Last time beli stok pampers bila sale 11/11 haritu. So, ni kiranya kali kedua beli pampers guna shopping online.

Nak dijadikan cerita, hari tu beli hari Selasa kalau ikut calculation sampai hari Khamis atau Jumaat. Iyelah beli dari 11 Street kali ni, biasanya tak ambil masa lamakan.. Stoknya tak sampai hari yang sepatutnya. Jadinya, kena beli dekat Kota Bharu - balik kampung mertua.


Tak apalah, rezeki beli sana agaknya. So, apa jadi dengan beli kat 11 Street tu..
Ehh dapat je, cuma lambat sikit la. Lepas balik dari kampung tengok kat meja office ada la sekotak gedabak ni. Jadilah 2 set (beli kat 11 Street) campur 1 set yang beli kat KB. Betul ke boleh tahan sampai 2 bulan. Haah serious boleh. Maira yang sehari kekerapan nak tukar dalam 4 ke 6 kali.

Ada yang tanya

"Best ke Genki ni?"

Jawapan ku - for Maira haah okay dengan dia. Kualiti okay. Tak ada bocor especially waktu malam. Tak ada ruam-ruam (melainkan tak tukar lebih dari 8 jam, confirm ruam kalau pakai mana-mana pampers sekali pun).

Kalau ada yang plan nak try pakai, leh la cuba. Haritu try Genki Pants, boleh kopak $$$ hahaha...

yang ni ada 2 set je

 


Wednesday, December 27, 2017

Labuh Tirai 2017 : Complete 2017 Money Challenge for Kids

 
Alhamdulillah lagi beberapa hari nak habis 2017.
Seronok sangat dapat complete kan Money Challenge for Kids 2017 untuk Maira Arissa.
Quarter 1 & 2 - masuk dalam Tabung Haji
lain pulak untuk Quarter 3 & 4 - kita kasi convert pada emas.
 
 
harga untuk korang usha.
 
 
Jadinya terpulang masing-masing dengan caranya.
Yang penting, ada 'keuntungan' kita disitu.
InsyaAllah 2018, kita consistent kan...atau up kan lagi..
Jangan lupa perbanyakkan sedekah kita ea.
 
Dah boleh countdown selamat tinggal 2017 ni.
Buat terbaik untuk tahun 2018. Banyakkan memberi, tak kisah dalam segi wang, buah fikiran mahupun doa yang baik-baik.


Friday, December 15, 2017

Ibu Maira's Dairy : Mainannya dimana-mana


Hi semua. Cerita kali ni Nisa nak cerita pasal mainan Maira yang ada dimana-mana je. Depan TV, bilik tidur, bilik mandi pun kadang-kadang ada. Dalam kereta? Takyah cerita la, nah tengok sendiri.


Perkara ni adalah normal dan semestinya boleh dikawal. Bagi Nisa seawal usia setahun (sebelum umur 3 tahun) bagi mereka 'kebebasan'. Bila mereka dah mula ada mainan yang banyak, waktu itu kita boleh ajar mereka untuk kemas mainan mereka sesudah mereka main. Well, sekarang pun ada je ajak Maira simpan mainan dia.

Take quick guess. Berapa lama area tu boleh bersih? Semestinya sekejap. Tak sampai sehari - itu yang pasti.

Jangan stress sangat taw ni. Kalau perlu, sediakan play area untuk anak-anak kecil kita. Yang pasti mereka happy dan semestinya kita happy jugak. Memang boleh jadi sakit dan geram bila dah terpijak mainan diaorang ni. Bertabahlah ea semua.

So, kalau yang tak ada ruang untuk buat play area? Toleransi dengan anak kecil kita. Ingat mereka akan ikut setiap gerak-geri kita. Baik kita di depan mereka, insyaAllah mereka baik adabnya.
Ajar mereka adab yang boleh dipupuk seawal usia 1 tahun. Perlu sabar. Peringatan untuk Nisa juga ni. InsyaAllah sama kita menjaga amanah daripada Allah ni.

Semoga kita sama-sama saling mengingati dan tambah ilmu keibu-bapaan ea. Feel free to share idea too, okay? Nisa ni pun banyak lagi nak belajar. Terima kasih semua.

Wednesday, November 01, 2017

Bila Mereka sudah bersedia


Bila kita boleh terap anak kita solat? Jawapan mudah

Bila mereka sudah bersedia

Bukan dalam keadaan memaksa, biarlah secara semula jadi. Boleh mulakan, "Jom solat sama dengan ibu.." atau "Teman ibu solat zuhur sama nak?"

Percayalah mereka cepat belajar dan tangkap pergerakkan kita ketika solat. Maira sendiri boleh tiru saya solat seawal 18 bulan. Aippp, jangan bandingkan taw.  Lain keupayaan anak, lain masanya. Kalau belum lagi, terapkan dan buat konsisten. Tidak mengapa dia duduk di tepi dan akan sendiri duduk sebelah kita.

Mummy Nisa pulak lain kes, "Nisa, kawan mummy tengah cari telekung untuk anak dia..Asyik nak pakai telekung ibunya pulak.."

Jawapan ku "Sikit punya hal, boleh setel. Nanti Nisa suggest set telekung dengan sejadah ea" Hahahaha bukan gitu jawapan ku...tapi lebih kurang la. Tolong orang setel problem ni pun dah jadi satu kepuasan bagi Nisa. Semoga dapat manfaat semuanya.




Thursday, September 07, 2017

Sesi makan dengan si manja

 
Hi semua. Pernah tak korang mengalami,
 susah nak bagi si kecik kita makan sebabkan dia nak campak pinggan dia ke bawah?
Boleh jadi stress kita. Nak makan pun tak senang duduk.
Jadi, kita mesti dapatkan cara macam mana kita dan anak kita pun sama-sama boleh enjoy makan.
 
 

Solutionnya adalah....



 
Alhamdulillah bila share dengan kawan-kawan (geng mommies)
pasal ni..diaorang nak jugak belikan untuk anak-anak mereka.
 
InsyaAllah dari masa ke masa, Nisa akan open order untuk dapatkan plate mat ni.
Sebabkan supplier jauh, yes kita pre-order.
 
Popular colour : Red
 Nisa percaya tu boleh trigger kan lagi anak-anak berselera untuk makan.
 
Semoga dapat manfaat ea semua.
 


Sunday, August 06, 2017

Parent tip : Puji anak kita, setiap kebaikan yang mereka lakukan


Hi semua.. Kali ni tergerak mahu menulis, perkara yang buat saya sendiri rasa beri impak positif dan tak salah rasanya untuk berkongsi di sini. Kisahnya bermula kelas pertama saya dengan Nisa' (kebetulan sangat nama sama). Nisa' seorang pemalu pada first impression saya, tidak mengapa kata ku dalam hati. Ini tugas seorang tutor untuk engage kan perbualan dan bagi dia belajar tu bukan lah sesuatu yang membosankan.

Alhamdulillah dalam masa sejam kelas kami, dapat saya faham rentaknya. Tahap dia saya uji ikut dari basic dan insyaAllah akan di-upgrade. Dalam saya mengajar dia, saya memang akan cakap, "Good, macam tu la..". Siap kat bawah lepas tanda, mesti komen sikit -

 "It's okay ada salah sikit. Jom dapat full mark lagi.."

Lepas banyak kali saya uji vocabulary & spelling, dia lagi bersemangat mahu lagi dan lagi. Nisa' yang pemalu tadi tu sudah berseri-seri bila belajar. Alhamdulillah..

Ibu dan ayah sekalian, kalau anak kita buat benda yang baik walaupun hanya tolong buang sampah ke dalam tong sampah sekali pun sama-sama kita puji mereka. Puji dengan tindakan mereka yang baik. Bila mereka buat silap, tegur mereka dengan berhemah. Kata pada mereka,

"Tidak apa buat silap. Belajar dari silap tu. There's no silly mistake unless you know it is mistake and you do it again (dengan sengaja)."
Bagi mereka ruang untuk buat silap. Ajar mereka dari kesilapan itu. Kesilapan itu adalah guru terbaik buat mereka...dan untuk kita juga. Jangan berhenti untuk belajar dan jadi orang yang berguna.


Hasil nukilan,
ANISA NADHIRA ANUAR

Friday, March 31, 2017

Mula terapkan baca storybook


Alhamdulillah bersyukur ke hadrat illahi dapat saya memegang peranan sebagai ibu muda. Masih lagi stage belajar dan memperbaiki untuk anak yang tercinta, Maira Arissa. Lagi beberapa hari, Maira akan cukup setahun dan dia pun sudah ada macam-macam ragam. Yang paling buat saya suka bila dia minta saya bacakan buku. Ada juga beli beberapa buah buku untuk dia. Semua yang bersesuaian untuk Maira. Softbook, Busybook, semua book yang Cik Su ada (makcik kepada Maira a.k.a adik Nisa) semua dah bacakan. Ada jugak beli buku waterproof yang Nisa belikan kat Big Bad Wolf. Sambil mandi kat bath tub dia, bacakan dia story book. Siap mintak baca lagi. Untuk anakku tersayang, memang layankan.

Kusyuk layan buku Mengenal Nabi
Nisa campur-campurkan ada buku English, ada juga buku Bahasa Malaysia. Kalau boleh macam-macam bahasa pun nak diajar..tapi biar Maira yang nak belajar. Orang kata, inilah masa yang sesuai untuk ajar anak-anak kita. Semestinya ibu-ibu yang lain pun mahukan yang terbaik untuk mereka bukan?

Sayang Maira Arissa. Semoga menjadi anak yang suka belajar benda baru. I will support whatever you want to do after this.

Sunday, December 04, 2016

Tips memilih pengasuh

Assalamualaikum Dan Selamat semuanya. Hari ni rasa tergerak nak share tips pilih pengasuh. Percayalah tak begitu mudah InsyaAllah dengan guideline ni dapat memudahkan urusan dalam memilih pengasuh yang terbaik. Untuk Nisa sendiri, Ada pengalaman 2 Kali mencari pengasuh. Untuk Pertama kali, masa Maira berumur 3 bulan sampai 5 bulan (kerja lama) Dan second time masa Maira umur 7 bulan Dan sampai sekarang (baru sebulan).
Alasan Tukar pengasuh : nak cari Dekat dengan tempat kerja. Kalau Ada pape, boleh terus pergi.

Dah ready nak taw ke... Okay here goes..

1. Cari kenalan atau kawan rapat atau kawan kerja yang tahu lubuk cari pengasuh. Macam nisa tanya kawan yang ada pengalaman, kemudian dia suggest buat iklan dalam facebook group. Search di facebook : Kelab Pengasuh Malaysia. Dalam iklan beritahu umur anak kita berapa, waktu hantar (kerja office atau shift atau kerja isnin sampai sabtu) dan WAJIB mention area mana. Nisa pernah try hantar area rumah di kajang dan area office di PJ. Kena bincang dengan suami mana senang nak ambil.

2. Listkan potential pengasuh. Nak cari pengasuh
ni macam kita nak hire pekerja syarikat. Nak yang terbaik, tiptop. Nisa sarankan kalau yang hantar start umur 2 bulan (lepas pantang) cari pengasuh yang anak asuhan tak ramai dan tak ada baby kecil. Kenapa? Supaya pengasuh tu boleh bagi extra focus kat anak kita.
Lepas tu cari pengasuh yang memang ada pengalaman jaga anak dan lebih baik dia pun ada anak sendiri. Bila dia sendiri ada anak, dia ada naluri ibu tu.. sekarang dah macam-macam kita dengar kes kurang enak di taska dan nursery.

3. Pergi berjumpa potential pengasuh. Disini kita boleh tengok sendiri pengasuh tu. Bagi dia pegang anak kita depan mata sendiri. Kita boleh buat calculation jugak - jarak dan kawasan rumah. Nisa ada selitkan rate upah untuk anak asuhan.
Biasanya nisa akan pilih 3 ke 4 yang berpotensi. Digalakkan pergi bersama suami atau keluarga terdekat sebab mereka tahu terbaik untuk anak kita dan memberi keyakinan untuk buat keputusan nanti.
Beritahu bila kita akan buat keputusan kepada calon-calon pengasuh kita tu (cewahhh curlass gitu) & beritahu mereka dengan cara yang baik.

InsyaAllah kita sudah buat yang terbaik. Kebaikkan hantar anak kita di rumah asuhan ni yang nisa boleh nampak pada Maira, boleh dibuat kawan bila ada kawan sebaya dia. Macam ada certain nak melekat sahaja pada ibunya. Sesi komunikasi, sosial dia dah expose waktu tu. Anak kita jadi cepat peka kepada persekitaran.

Itu sahaja dari Nisa. Semoga tips ini dapat memberi manfaat kepada semua mommies diluar sana.

Hasil tips ini datang dari pengalaman sendiri, Anisa, ibu kepada Maira

Menu : Terung Masak Sambal Daebak

Bahan-bahan yang diperlukan bergantung kuantiti orang rumah anda yea. Nisa buat untuk 2 orang makan. 1. Bawang putih 3 ulas 2. Terung kecik ...

Popular Post