Showing posts with label sharing. Show all posts
Showing posts with label sharing. Show all posts

Wednesday, May 30, 2018

Post lama UP kembali Puasa mode


Sejak kebelakangan ni perasan ada posting yang lama naik kembali di Pageview.
Mungkin ada yang search tempat best untuk berbuka. Nisa banyak buat review masa awal kahwin. Time tu banyak jemputan berbuka, itulah ambil peluang review tempat berbuka sekitar Lembah Klang.

Antara post yang boleh terjah

  1. Shell Out @ Stadium Kampung Baru - still lagi tempat favorite. Sebab Bapak rajin pergi sini.
  2. Berbuka Puasa @ Groovy Factory NU Sentral - ni dah lama dah, jadinya mungkin boleh jadi tak up-to-date.
Ohh yea semalam pun ada pergi berbuka dengan kawan-kawan. Boleh nanti Nisa share dengan semua ea. Tak kisah dimana kita nak berbuka, janji bersederhana okay? Jangan bazir taw.

Meh kongsi lagi review tempat berbuka puasa yang best. Boleh jugak nak blog-walking sekali.


Saturday, March 31, 2018

Ehh Jangan buang resit tu

Hi semua. Kali ni nak share kan ruginya buang dengan resit yang korang dapat di kaunter atau untuk setiap pembelian. Especially resit dari KFC. Kalau perasan kat bawah resit tu, ada nyatakan pasal feedback.

Senang je, pergi je ke www.kfc.com.my/feedback lepas tu follow je step by step dalam tu. Yang pentig kena ada resit tu, ada info diperlukan dalam resit tu.
Jawab survey yang ada. Semua senang je nak jawab. Tak susah mana pun. Jujur selagi boleh. Tak puas hati dengan servis ke, ini lah masanya untuk bersuara.

Dah habis jawab, korang akan dapat validation code (Kod pengesahan) lepas tu salin letak kat resit tadi tu. Kena censored kn tu...nanti korang amik kui,kuiii...


Apa korang dapat? Purcase ala carte 3pcs chicken (original or spicy) at 10% discount. Ehh hokay sangaat la ni..syukur dapat discount tu... ohh lepas tu ada syarat taw. Syarat ni sah dalam 30 hari dari tarikh kita pergi. Pandaikan diaorang nak suruh kita datang lagi. Strategi tu penting..

p/s : posting ini tidak berbayar taw. rasa je nak share, rugi pulak kalau korang main buang je resit tu.

Kalau korang takmo, meh la bagi kat Nisa..boleh jugak buat belanje adik-adik yang teringin gila nak makan ayam KFC.

Nyesal tak gi buang resit haritu? Nasib la labuuuu

Wednesday, February 14, 2018

DIY : Drawing tool kit


Hi semua. Jadinya Nisa nak share DIY yang Nisa sendiri buat dan rasa nak berkongsi dengan semua.

Barang-barang yang diperlukan (kos yang diperlukan):
1. Bekas seperti M&M ni. Tak kisah bentuk dan saiz. (tiada kos diperlukan. free gift masa beli M&M)

2. Pensel warna atau krayon atau pensel. (tiada kos diperlukan. free gift masa beli buku warna Maira)

3. Kertas warna atau sticky notes. (anggaran RM5, bergantung kepada saiz)



Drawing tool kit ni sesuai untuk Maira. Nisa bawak ni bila pergi keluar makan atau mana-mana yang boleh buat Maira distract dengan drawing kit tool. Kiranya berguna jugak bekas M&M ni. Nisa pulak pantang Nampak bekas comel-comel macam ni. Pantang nampak. Cuma sekarang dah kena kawal. Iyelah tak boleh main beli je, pastu tak ada function akhirnya.

Senang kan.. nanti boleh share.

Selamat mencuba semua.

Thursday, December 28, 2017

Hebatnya Kuasa Sedekah (Mood Republik 2017)


Bila tengok posting ni yang ramai share, rasa inspirasi sangat. Kadang-kadang kita terlupa sebahagian rezeki kita, bukan milik kita sepenuhnya. InsyaAllah untuk pemenang tu - saham akhirat untuknya nanti. Buat diri ini terfikir, berapa banyak yang aku sudah memberi.. Memberi yang bermanfaat semestinya. Kalau tidak mampu beri berupa wang ringgit, beri seperti Al-Quran, sejadah, stokin (pakaian), mahupun buku.

 

Setiap kali ada yang dapat manfaat dari hasil pemberian kita, setiap itulah pahala untuk kita. InsyaAllah. Dengan izinNya.

Kadang-kadang, kita lari dari tujuan dan fokus..waktu itulah kita mula mengeluh, lalai dan leka. Minta dijauhkan. Bilamana kita tidak bersyukur, ada makhluk Allah suka akannya. Buat kita lupa pada Allah. Ingat, lagi kita makin tinggi di puncak, lagi banyak dan banyak kita perlu ucap terima kasih. Sedekah adalah salah satu cara untuk kita ucap syukur. Dengan sedekah juga, hati kita akan terpelihara dari perkara negatif.

Ada yang kata "Betul ke Sedekah boleh jadi macam ni?"

Itulah rahsia Allah nak beri pada kita. Bak hadiah yang penuh dengan kejutan dan semestinya terbaik untuk kita. Nisa doakan, setiap orang yang membaca post entry ini akan terdetik untuk sedekah dan sedekah. Aminnn..

Nota kaki : Nisa bagi free posting untuk review apa-apa bisnes korang nak tak?

Monday, November 27, 2017

Pentingnya ada ready stok

Aktiviti weekend walaupun bersama dengan keluarga, tak lupa juga untuk berjumpa dengan customer. Well, most of it my dear friend.
Jadinya, ambil kesempatan jumpa quick catch up sambil hantar barang.
Barangnya apa?
Ni ha yang kat gambar bawah ni.
.
.
.
.
.
.



COD 5 pasang stokin soka

COD 2 pasang stokin soka
Comel kan guna paper bag tu..hehehe Nisa pun suka gunakan..
Muat-muat pulak tu.. ehh, macam cantik pulak letak jadi doorgift kan..
 
Reaksi kawan-kawan, "Nisa awat la makin kurus ni..."
Hahaha seriousnya tak tahu nak react macam mana.
Sejak azali cengini je la. Tak diet pun. Kalau diet nanti, muka pucat - sakit - kena jumpa doctor.
So, memang tak diet.
 
Bila COD pada kawan-kawan ni, baru realize kena ada ready stok.
Tapi itulah nak ada ready stok pun kena ada 'kaching, kaching..' $$$$
 
Paham..paham la ea.. hahaha.. kita ni guna modal pun dengan apa yang ada.
Tak kisah pun semua tu, sebab journey kan..
Seronok lagi macam ni.. Terima kasih yang percaya dan beli daripada Nisa.
InsyaAllah akan buat lagi baik. Ada rezeki lebih, nak jugak bat giveaway untuk dear follower blog.
 
Hurmm, not bad jugak...Boleh la dipertimbangkan.
Tapi...ada ke nak join?

Monday, November 20, 2017

Jangan buang kalau anda ada bahan ini

Hi semua. Macam biasa aktiviti weekend, duduk rumah..kemas mana yang boleh,
 masak light-light dish - Nisa tak berapa expert masak.
 Tolong-tolong boleh la. Breakfast semalam masak Roti telur bakar..itu eh orang panggil..
Nisa panggil hentam saje la.
 
Jadinya, ada bahan telur...tiba-tiba teringat ada kulit telur.
dan selalunya mummy mesti put aside,
terus whatsapp mummy.. "what you usually do for kulit telur?"
 
"jadikan baja for the plants."
 
"any plants?"
 
"yes, any plants."
 
lepas tu share gambar lepas letak kulit telur tu,
 
pokok yang diletak kulit telur


Pastu mummy reply, "better next time hancurkan lagi..."
 
ingat kan dah habis kecik hancurkan, rupanya nak hancur lagi.
 
Okaylah ini saje yang Nisa nak share kan, selamat mencuba ea semua..
 

Thursday, November 09, 2017

Beli buku preloved atau buku baru?


Soalan ni lately menjadi persoalan untuk diri sendiri sejak Nisa dah mula tambah ilmu kewangan.
Nisa ni book-lover, jadinya kadang-kadang terhad expenses bila nak upgrade lagi buku yang ada.
Alhamdulillah ada officemate pun yang suka membaca...so selalu la share apa buku yang dia baca.
Lepas tu, terus sesi bertukar-tukar buku. Ni pun cara mudah dan jimat. Win-win situation untuk
kami.

Beli pre-loved - beli dari orang yang dah ada. Kita ni jadi second owner.
Sebelum membeli, kita kena faham pre-loved itu condition buku yang kita dapat tu mungkin bukan 10/10.
Ada kemungkinan juga ada terlipat sana sini bukunya. Jika anda dapat buku yang kulitnya dibalut baik, dijaga rapi..Anda dikira bertuah untuk jadi owner kedua.

How To Talk So Kids Will Listen (exchange dengan Momen2 Matlutfi di Carousell)

Sebab owner pre-loved buku mereka 

a) Owner nak let go buku yang dia dah baca (ataupun belum baca lagi).
Ada juga kes dimana owner terbeli dua, tersilap beli. Kalau dapat less pun boleh dapat less RM1 atau
RM2 dari harga asal.

b) Owner perlukan duit untuk sambung belajar atau clear kan barang untuk mudah pindah rumah
contohnya. Jadi, kita yang bakal jadi owner kedua boleh tolong owner buku tu.

c)  owner nak beli lagi buku. Sebabkan space dah tak banyak jadinya last choice to let go dan pre-loved buku yang diaorang ada.

Kenapa beli pre-loved?

a) Harga jauh lebih murah dan kadang-kadang tak masuk akal. Satu buku boleh jadi RM5.
Harga asal RM25.

b)  Masih boleh digunakan - dijaga baik dan rapi oleh owner lama.

c) Buku dah lama tak publish dan ada owner yang nak let go, rezeki tuuu..

Kenapa beli buku baru?

a) Ada yang lebih suka beli baru. Kulit belum terusik, muka surat tidak kelepet lagi.
Mahu menjadi orang pertama baca untuk buku itu.

b)  Buku yang kita nak tu limited edition. Best lagi kalau beli kan?

c) Pengarang kesukaan. Tanda support pengarang yang kita suka. Beli baru lagi OK, jika mampu tiada paksaan.

Apa-apa pun, pre-loved atau beli sekali pun janji banyakkan baca buku taw kawan-kawan.
Tak semestinya buku novel sebab sekarang banyak dah cerita beri inspirasi macam Pelukis Jalanan, Arkitek Jalanan ataupun Hipster Hartanah. Sebab semua tu saya dah baca, hasil exchange dengan kawan dan ada jugak beli taw.

Tengah tunggu buku pre-loved sampai ni. Buku Enam Tahun Menjelang Dua Puluh, rezeki beli pre-loved sebab tak sempat nak grab masa Terfaktab buat sale baru-baru ni. Selamat membaca ea semua.

Monday, October 23, 2017

3 SITUASI ANDA PERLUKAN STOKIN SOKA

Hi semua. Bila dah mula pakai Stokin Soka, saya rasa mesti beritahu yang lain bila masanya sesuai kita perlukan Stokin Soka. Mungkin ada yang rasa, tak perlulah ada...tapi mari kita tengok balik..jika 3 situasi ini yang anda amat perlukan Stokin Soka.







1. Bila anda pergi bercuti di tempat yang sejuk mahupun anda menginap di hotel dalam Malaysia.
Boleh berikan kaki kita rasa 'warm' dan selesa kita untuk tidur. Kebiasaannya kita akan selubung dalam selimut berlapis-lapis kan, untuk tak rasa sejuk sangat.


2. Beriadah ataupun ke pejabat.
Pelajar boleh gunakan ketika untuk beriadah. Pekerja swasta boleh gunakan ke kerja atau bertemu klien. Anggota beruniform boleh gunakan ketika mereka berkhidmat. Sesuai untuk tujuan formal atau casual.


3. Menutup aurat.
Secara jujurnya, Nisa pun masih dalam stage consistent untuk tujuan ni. Doakan ea.
Perasaan tu datang bila tengah duduk dalam BRT, lepas tu rasa kaki tu 'macam tak berbaju'. Puas duk tarik skirt labuh nak tutupkan. Waktu tu terdetik dalam hati,
"Kenapalah tak pakai stokin soka?"


Jadi, dalam salah satu situasi ada yang korang alami? ataupun keluarga rapat alami? Jadi tak salah usha, lepas tu grab Stokin Soka. Feel sendiri dan pakai, ada banyak pattern yang kita suka.

Macam mana nak dapat?

Boleh dapatkan kawan-kawan yang ada jual Stokin Soka ni atau boleh tanya dengan Nisa. Mana la tahu sebelum ni, tak pernah nak tegur kawan kita ni tapi dengan Stokin Soka ukhwah terjalin. InsyaAllah dengan izinNya.

Boleh juga email ke znysarashop@yahoo.com

Thursday, September 07, 2017

Sesi makan dengan si manja

 
Hi semua. Pernah tak korang mengalami,
 susah nak bagi si kecik kita makan sebabkan dia nak campak pinggan dia ke bawah?
Boleh jadi stress kita. Nak makan pun tak senang duduk.
Jadi, kita mesti dapatkan cara macam mana kita dan anak kita pun sama-sama boleh enjoy makan.
 
 

Solutionnya adalah....



 
Alhamdulillah bila share dengan kawan-kawan (geng mommies)
pasal ni..diaorang nak jugak belikan untuk anak-anak mereka.
 
InsyaAllah dari masa ke masa, Nisa akan open order untuk dapatkan plate mat ni.
Sebabkan supplier jauh, yes kita pre-order.
 
Popular colour : Red
 Nisa percaya tu boleh trigger kan lagi anak-anak berselera untuk makan.
 
Semoga dapat manfaat ea semua.
 


Wednesday, August 30, 2017

Share Our Skills : Build Blog

 
Finally, I manage to spend time write about it.
 Let me show you guys the poster, so you know what is this about
or read previous post.
 


Share it in front of people, not easy for me but I manage to do so.
 
my nervous face

 
Mostly it's more practical. Just do way I like.
From that session, 20 blogs were created. Hopefully they get benefit from it.
 
Share basic of blog, how to write it.
Is there any second session?
Just wait and see...
 
 
Ohh along the practical in class, I have created a blog with them.
Still not sure, should I continue to write inside it?
 
 
 
Thank you to my dear company for this opportunity.
I am surely out of my comfort zone and I loving it.

Friday, August 04, 2017

Books to giveaway

 
Hi guys!! It's good to write again and yes this time around I'm volunteer myself to be part of it.
I'm so ecstatic about it and my friend also get the vibe.
After I read this post, I start to flash back all the books that I already finish to read it and have no intention to read it again hahaha...
but some of the books I'm not giving because they have sentimental value to me.
 
In the student list, some of the books make other people to question it.
Not suitable for them to read it.. I also a bit shocked with their request.
So, all of us decide - give books that they can read it.
My waited list, 2 schools are now in line for me to giveaway my books plus with my friend.
 
If you guys want to volunteer give away your book, sure why not.
Audience : secondary student (Form 1 - 5)
Any time of language books - Malay, English even Mandarin.
 
p/s : one of the FB community that very active even I try to keep up with them.
KL Book Appreciation Club.
 
post from KLBAC


Friday, July 28, 2017

Preparation on Share Our Skills

 
Hi guys!! Today I would like to share on my progress regarding Share Our Skills
that will be handle by my work company.
So what is Share Our Skills means?
 Basically just share any skills that you have,
for example DIY or maybe you good in Excel Miscrosoft.
You need to teach others about it.
 
I take the opportunity to teach on creating blog.
Why? Because this is that one so close to me and I will be happy to share with others
about my passion and blog that I've been working on since 2009.


I have prepared some slides. I think I need to add more on slides hehehe...
I've been given 1.5 hours to do class.
I prefer it to be practical class as I am not so into theory thing.

So guys, wish me All the Best.
Help me what else I should add on..okay?
Hope to get good feedback, will update after the Share Our Skills (S.O.S)


Thursday, July 27, 2017

#20 Spontaneous Thursday : Sampaikan walau sepotong ayat


Ini dah jadi rutin harian masa lapang kerja ataupun nak dapatkan momentum pagi-pagi,
tambahkan ilmu melalui youtube dengan duration video 4 - 5 minit.
Pada mulanya hanya dengar semata-mata tanpa buat catatan,
tapi tergerak hati nak catat nota selepas dengar salah satu video yang saya tonton.

Setiap kali ada knowledge baru, mula keluar dari mulut "ooooo..." 
tanda ada belajar benda baru.. 
ni pagi tadi punya, sempat amik masa...5 minit je untuk dengar.dan catat..

okay lah nanti nak share, Nisa subscribe channel apa untuk tengok ea..
Korang pulak macam mana?


Sunday, July 09, 2017

2017 Money Challenge for kids | progress


#TabungAnak

Sememangnya bila dah ada anak, mesti dah fikirkan ke depan...bukan apa yang dia akan jadi tetapi persediaan untuk mereka. Walaupun Maira baru setahun lebih dan bagi Nisa itu bukan alasan untuk Nisa tidak mulakan sesuatu untuk Maira.


Alhamdulillah untuk quarter 1 & 2 dapat dilaksanakan dengan jayanya dan lepas ni, fokus untuk quarter 3 & 4. Buat masa ni, Nisa buatkan dahulu dan bila Maira dah ready, dia pulak akan take over money challenge ni. Seronok sebenarnya buat ni dan sememangnya ni dah jadi sebahagian hobi Nisa. Boleh kan jadi ni hobi... dan tak mustahil, lepas ni kita up kan sikit amount untuk buat money challenge. InsyaAllah dengan izinNya. Ohh memang sekeras-kerasnya Nisa tak usik hasil money challenge ni. Tidak sama sekali digunakan untuk tujuan lain.

Jangan pandang nilai yang dapat dikumpul tapi effort yang kita berusaha disiplin untuk menabung.

Okay lah.. ibu bapa diluar sana boleh je buat kan untuk anak-anak ea. Jadikan money challenge ni sesuatu yang menyeronokkan.. Selamat mencuba!!!

Saturday, July 08, 2017

Poll #1 : Which one you prefer?

Hi guys.. This time around just want to share you simple poll 
that I have created a few days ago using Toluna.
What is Toluna? I will share you more on that later and let's focus on the findings, okay?


With try and error and I am quite surprise with people voted.
I thought no one will answer my question.

The findings are :
1. Most of them, prefer to do outdoor activity more than go out at mall.
2. The difference in percentage not too wide in gap, so we can say it is just slightly the same.
3. Most of the respondent between age 18 to 34.

I have run another poll and I can't wait to share here at my blog. 
I love my passion with analysis and blog are combining together.

Gentle reminder, all findings are not totally accurate and it is just for simple analytic sharing purposes.

Thursday, July 06, 2017

Cara Track Perbelanjaan

 
Assalamualaikum dan selamat sejahtera semua. Hari ni tergerak hati nak berkongsi cara Nisa track perbelanjaan yang Nisa sendiri buat sejak first month bekerja. Suka Nisa nak ingatkan cara Nisa ini manual dan kemungkinan akan lost track juga tinggi tapi Nisa lebih suka cara ni walaupun ramai yang sugesst boleh guna apps. Kenapa? Call me old-fashion tapi rasa kepuasan dengan cara ni.
 
#1      Financial audit track - bulanan
 
 
 
Jadi kat sini Nisa akan check komitmen yang perlu diuruskan. Ada mention amount yang dibayar, tarikh bayar, bayar menggunakan CDM / online banking/ auto-deduct.
Adanya ni akan nampak dengan lebih jelas.
 
#2     Financial audit receipt
 
slip bank, receipt belian

lebih pada online banking receipt
 
 
Simpan semua receipt yang ada. Hardcopy dan juga softcopy. Adanya ni, boleh tengok habit perbelanjaan macam mana.. ohh ada jugak transaction untuk business.
Not easy to manage, but I able to do it..lepas ni insyaAllah konsisten teruskan.
Apa saja cara kita nak guna, pucuk pangkal semuanya melibatkan disiplin dan diri kita sendiri.
Pada yang ada pasangan pula, perlu banyak ada meeting kewangan, at least a month.
Tu la Nisa dengan husband selalu buat hehe...Alhamdulillah outcome discussion ada hasil yang baik.
 
Okaylah cukup sharing ringkas dari Nisa. 
Boleh share post ni, jika rasa ada manfaatnya.
 
Terima kasih.
 
ANISA ANUAR 
 

Wednesday, June 28, 2017

Sharing : Tips Duit Raya


Assalamualaikum semua.. Alhamdulillah bertemu kita lagi dengan bulan Syawal dan waktu seperti ini kita ambil kesempatan untuk ziarah-menziarahi dan paling yang dinantikan Duit Raya. Nisa rasa tak salah untuk share bab ni dan sumber tips ini dari twitter @kewangangraduan



  1. Percaya dengan konsep sedekah.
  2. Percaya Rezeki Allah luas
  3. Beri apa yang kita mampu, jangan nak jaga hati orang sangat sampai rasa ralat nak bagi
  4. Bukan berdosa tak bagi atau beri amaun kecil
  5. Budak bising dapat tahu amaun kita beri, kita tahu salah siapa budak tu jadi macam tu (adab)
  6. Tahu gunapakai RM1/RM5
  7. Tahu ini dengan sedekah peluang dapat pahala tapi rasa ralat sebab duit habis (bagi sahaja apa yang termampu)
  8. Utamakan yang utama : mak ayah, adik-beradik, anak buah, atuk nenek
  9. Kenapa malu bagi RM1 atau RM2? Jangan rasa malu. Lagi malu bila kita bising duit tak cukup nanti (mengungkit : "kalau lah aku bagi...")
  10. Masa bagi selitkan sekali ayat "jangan buat beli jajan, simpan duit ni jangan membazir", ingatkan mereka untuk jadi Financial Planner diri sendiri
  11. Jangan tak pandang RM1 ni (cukup untuk 100orang atau 50 orang)
  12. Kalau anak menerima, jangan pula orang tuanya ambil duit anak guna buat bayar tol (simpankan dalam Tabung Haji)
  13. Akhir sekali, biar pemberian tu ikhlas dan jangan memberi tu membuat kita mengungkit dan bising tiada duit lepas tu.


Semoga bermanfaat pada semua. Selamat beraya semua. Raya kan sebulan.

Wednesday, June 21, 2017

Pengalaman jadi Home Tutor


Assalamualaikum dan selamat sejahtera semuanya. Terdetik dihati nak menulis sharing pengalaman selepas ada kawan pm tanyakan pasal home tutor ni. Katanya wife dia nak mula berkecimpung bab ni, just as husband...dia nak mintak opinion (which is I am so delightful to tell about it).

Jadi home tutor ni kerjanya macam mana.. depends on the client tapi situasi Nisa, I need to go to their house to teach them. Biasanya one-on-one teaching, senang lagi nak fokus. Ada jugak lebih seorang untuk diajar dan Nisa pernah handle seramai 5 orang, seriously penat sikit dan banyak kerja sikit. Ada jugak satu parents mintak ajar kakak dan adiknya (seorang sekolah rendah, seorang sekolah menengah) yang ni Nisa advice kena pandai manage supaya tak ada yang macam pilih kasih. Maksud Nisa kita mungkin banyak spend dengan kakaknya sebab tahun ni dia nak PT3, jadi yang adiknya macam tidak berapa difokuskan. Jadinya, bahan mengajar memang main peranan untuk situasi ni.

Tips untuk newbies yang baru nak berkecimpung Home Tutor


1. Pilih berdekatan dengan rumah. Paling-paling pun travel dalam 15 minit untuk ke rumah client. Kenapa? Senang kita bajet timing dari rumah kita. Kalau kita lambat tiba ke rumah client, boleh beri bad impression dari segi kredibiliti kerja kita.

2. Pilih subjek yang kita selesa untuk mengajar. Kalau kita mahir subjek Matematik, teruskan mengajar yang tu. Kita boleh mengajar dan membimbing mereka dengan lebih yakin.

3. Study dahulu bahan untuk kelas yang akan datang. Study apa? Sukatan pelajaran dan boleh mula dengan basic untuk kelas pertama. Dari situ kita boleh tahu aras penerimaan student kita tu. Jika dia boleh buat dengan pantas dan cepat catch-up, kita boleh buat yang next level tapi harus perlu ingat tak semua student sama level nya. Tugas home tutor ialah bimbing mereka untuk lebih faham apa yang mereka tertinggal dari sekolah.

4. Tanyakan juga bagaimana cikgu mereka ajar di sekolah. Kenapa? Harus diingatkan yang memeriksa kertas exam mereka ialah guru sekolah mereka. Nisa memang suka nasihatkan apa-apa ilmu utamkan dari sekolah. Cara yang macam mana cikgu mereka ajarkan, dan Nisa hanya bantu gilapkan dan bagi tips contohnya lepas membuat jalan kira, selalu remindkan buat checking.

5. Sentiasa jaga hubungan client. This is part of Public Relation. Untuk jangka masa yang panjang, kalau client kita suka dengan kita, akan automatik 'mouth-to-mouth' marketing. Diaorang akan rekomenkan kita pada kenalan mereka. Haah memang boleh jadi...


Cukup la 5 tips ni dulu. Ada lagi ke? Hahaha tak ada la sangat, just Nisa nak citer pengalaman memang best even best friend Nisa pun ada yang terjerebak dengan Home Tutor lepas Nisa buat. Benda baik kan, apa salahnya berkongsi...okaylah kalau rasa entri Nisa ni bermanfaat, feel free to share. Nisa halalkan siap-siap ehehe...



Thursday, May 25, 2017

Perlu ke blog walking?

Assalamualaikum semua..dan hai hai.. lama tak menulis dan dapat idea terus taip kat blog ni. Soalan straight forward.

"Perlu ke blog walking?"


Pada yang tak tahu blog walking ni ibarat baca post blogger yang lain. Nisa ni dah biasa dengan term ni..kalau nak blog jogging ke pun boleh hehehe.. walking ni kan slow steady, santai je haaa gitueeeww.. oppss lebih dah ni..

As for me, yes it is..sangat perlu. Luaskan lagi pengetahuan dan bagaimana kita nak terima pendapat orang lain. Tak ada pendapat yang salah dan kita selalu confuse fakta dengan pendapat. Itu yang ada berbalah.. isshh isshh..

Blog walking perlu dalam kita mencari ilham, sumber inspirasi. Jangan salah guna untuk ciplak pulak tapi lebih jadi inovasi dan kreatif. Jawapan macam skema tapi itu hakikatnya.

Blog walking perlu pada newbie blogger untuk kembangkan network. Newbie blogger macam Nisa ni la. Seronok bila dapat kawan melalui blog sebab blog itu sendiri represent who you really are.. Simple logic.

Ehh nak Nisa senaraikan lagi ke.. kalau nak tambah Nisa buat another post..sambungan gitu. Ini pun dah just nice. Jom jom terjah blog lain untuk baca. Kalau korang rasa ada blog best nak baca, meh bagi link kat Nisa. Ini pun dah lama tak buat blog review. Blog korang pun boleh...

Jom blog walking.

Monday, January 02, 2017

3 Idea Menulis Diari

Alhamdulillah 2016 dah berlabuh tirai dengan begitu baik dan insyaAllah untuk tahun 2017 pun macam tu jugak. Kesempatan kali ni Nisa nak share idea macam mana nak start tulis diari pada yang tak pernah nak buat tapi nk buat...so it's a good year to start. As for myself, dah berbuku-buku Nisa buat... Antara idea yang boleh diisi dalam diari ialah:

1. Perkara yang tak boleh lupakan
Contohnya : hari ni first time tengok wayang sorang-sorang. Ceritakan dari macam mana ter-decide nak buat benda yang tak pernah nak dibuat dan apa yang kita rasa - excited? Highly recomended? Apa yang korang perasan waktu tu.. ada budak kecik meraung ke, ada kakak stranger tegur ke..cerita je...dalam diari takde limit.. tu kan diari kita..

2. List tentang diri kita
Contohnya : Perkara yang kita akan cakap "YEA" dan perkara yang kita akan cakap "TIDAK"
Untuk apa? Supaya kita kenal diri kita ni siapa. Kadang-kadang ada time kita lupa, apa yang kita nak sebenarnya dalam hidup..okay dan kita boleh pergi idea seterusnya...

3. Tulis Goal Setting
Boleh dalam bentuk bergambar, lukisan dan tulisan pun boleh. Buat dalam Quarter. Contoh
Quarter 1 (bulan 1 hingga 3) nak buat saving RM300 atau nak habiskan 2 buah buku.
Kenapa quarter? Sebab senang nak set target dan lebih berfokus.

Kita mulakan 2017 dengan 3 idea simple ni dulu..kalau ada yang request nak lagi, Nisa berbesar hati nak share.

Selamat mencuba ea semua..

Anisa Anuar


Menu : Terung Masak Sambal Daebak

Bahan-bahan yang diperlukan bergantung kuantiti orang rumah anda yea. Nisa buat untuk 2 orang makan. 1. Bawang putih 3 ulas 2. Terung kecik ...

Popular Post