Saturday, July 16, 2011

habis sudah....

akhirnya dah habis ronda 1 malaysia...selain kat n9, pulau pinang, sabah
dulu tiap2 kali nak presentation,mesti gugup tapi dah lama2 ok,still nervous
bayangkan la ada kira2 200 audience,it's not easy..
even Final Year Project (FYP) punye presentation xseramai tunyer audience
baru aku paham kerja ayah aku yang dok jadi penceramah utk SPM English Paper sbb kn dia dh biasa, pandai tarik attention orang. tu yang bagi aku,bapak aku buat nampak senang je
bukan senang ek nak buat orang fokus dgn apa yang kita cakap
sedih jgk time kita present ada yang tido,borak2,buat2 xdgr
mmg time tu kne kuat semangat  cari idea nak cakap..maybe kne crack a few jokes...dah la nk melawak xbpe reti nk spontan...
pengalaman yang xle nk dilupakan time presentation
b4 naik atas pentas nk present,diaorang ckp,"statistik susahhh" (siyes kne kuatkn smgt time tu)
and time kat uitm seri iskandar...gugup gile sampai ckp mcm ni time present,"baca je la kat slide ni.."
ayat bercelaru... jeles tgk kwn2 lain present..ada keyakinan,pandai tarik audience,xnmpk pun gugup,berinformasi..kirenye ada maklumat yg cukup la
kdg2 dh abis present,bila termenung sorg2..mula la.."larhh..lupa la nk ckp ni td mse time present"
bengang kalau jd mcm tu...sbb xpresent dgn baik la...
banyak menda yang aku belajar dari lawatan intergrasi ni. antaranya...
1.kenape time kita dgr ceramah kita kne fokus..
sbb time dlu2,aku ada gk tdo,borak2...bila dh terkena batang idung baru la...ishhh =(
2. be a standout person
walaupun ramai yang xbpe nk dgr pe yang kita ckp,kita mesti tunjukkn penampilan yang baik
3.always improve your skills
bila aku rasa aku perlukan improvement,aku buat research dgn presentation aku ada jgk praktis skit2
banyak lagi actually...tapi for now ni je yang igt
sekarang dah ada keyakinan dlm presentation...dlm byk2 presentation,paling suka time kat uitm jengka..
my personal opinion la.. sbb time tu high confident level, sambutan dari audience pun ok
if i have to this again in future, I won't mind...hehehe


2 comments:

  1. AnonymousJuly 17, 2011

    gurl............u hv changed a lot since we met last time.... im happy to have someone like u as my buddy.....

    ReplyDelete
  2. thanks.. i'm still learn it...long way to go for me...=)

    ReplyDelete

thanks for the comment(s) and enjoy to read more

Menu : Terung Masak Sambal Daebak

Bahan-bahan yang diperlukan bergantung kuantiti orang rumah anda yea. Nisa buat untuk 2 orang makan. 1. Bawang putih 3 ulas 2. Terung kecik ...

Popular Post