Monday, May 11, 2020

Puasa di kala PKP


Hi semua. Hari ni Nisa nak menulis untuk sebagai kenangan tahun-tahun akan datang, pengalaman berpuasa semasa PKP ni. Beza sikit dari tahun sebelumnya - tiada bazar, tiada terawikh berjemaah di masjid dan feel mencari baju raya tahun ni pun macam ke laut sedikit.

Puasa pada tahun sebelumnya ada di office tapi tahun ni kita 'work from home' sambil 'home school' Maira Arissa. Tak boleh pun kena buat kasi boleh. Selepas PM umum PKPB extend lagi sebulan, nampaknya dah kena biasakan normal baru ni. Ternyata tahun ni beraya di perantauan. Tidak mengapa, bila lagi nak merasa raya di perantauan. Walaupun kampung sebelah negeri sahaja.

Puasa kali ni juga Nisa ada aktif dengan team Nisa bersama NIQA. Bila HQ offer harga ejen jadi RM10 sahaja sepanjang PKP, ada yang rebut peluang. Jadi tahun ni tidak ada Mood Republik tapi kita ada banyak Limited Edition seperti Healthy Box, Mariami Box, Ajwa Box dan Bingkisan Aidilfitri. Boleh follow shop instgram NIQANYSA. Yang tak pasti lagi tahun depan, masih akan ada Limited Edition seperti ini.

Walaupun rasa seperti hanya melihat dinding bilik dan ceiling diatas tapi percayalah ini yang terbaik untuk kita hapuskan rantaian COVID-19. Maira pun tak berani nak keluar, walaupun ada jugak ajak untuk keluar sebentar,

"Ibu...kat luar ada germsss (gaya Laila watak Kampung People). Cannot go outside..."



Nanti baca balik untuk sekian kalinya akan datang menjadikan PKP sebahagian memori kehidupan.

lukisan Maira menggunakan Paint


Penulis blog,
Anisa Anuar

Thursday, May 07, 2020

First time online class


Hi semua. Assalamualaikum. Hari ni Nisa ambil kesempatan untuk bercerita pengalaman Maira masuk online class.


Honestly yang excited, ibu dia la bila taw dia nak online class. Maira macam blur je bila cakap kena masuk online class. "Ibu mana boleh school, kat luar ada germs.."
Dia punya nervous nak masuk kelas tu entah lah. Lama sangat tak pergi sekolah kot jadi blur gitu.

Baru taw macam mana dia dalam kelas. Tersipu aje tiap kali teacher dia tanya. Alahaiii anak ku..
Kita pulak yang macam bisik "kuat sikit, teacher tak dengar apa Maira cakap..."
 
Walaupun tak sampai sejam utnuk permulaan ni, boleh la dia buat online class. Risau jugak macam mana dia nak terima arahan dalam online. Agak tough untuk terima arahan bukan online ni pun, inikan online. Tak apa kita pantau mana yang boleh.
 
Lain macam sesi pembelajaran anak kita sekarang ni, tak macam masa zaman ibu dia membesar dahulu.

Monday, May 04, 2020

Pengalaman jadi moderator | online version

 
Hi semua. Hari ni Nisa nak share pengalaman Nisa jadi moderator dalam salah satu initiatif event office. Nisa merupakan salah seorang ahli jawatankuasa di office untuk buat aktiviti yang boleh buat officemate buat luar daripada kerja. Sepanjang PKP, kita buat simple survey macam mana bekerja semasa PKP. Kebanyakkan officemate yang newly in parenthood , mereka struggle untuk seimbangkan kerja dan keluarga. Jadi Nisa dijadikan orang yang menggerakkan sesi untuk sharing dibawah Women In Nielsen (WIN). Nisa menggerakkan dan pada masa yang sama ditugaskan jadi moderator. Sebabkan Nisa juga seorang ibu dan nak cari yang lain dalam online mungkin makan masa.
 
Semua berjalan dengan lancar dalam masa 30 minit dan bersama Nisa ada dalam 4 orang moderator. Mereka boleh dikatakan ada peranan masing-masing bagi department mereka. Nisa rasa terharu sebab mereka sanggup meluangkan masa bersama untuk berkongsi.
 
Sebagai moderator, Nisa sediakan beberapa soalan dan ada yang tolong review soalan untuk jadikan lagi bermakna.
 

Question
1. What are your tips to work from home with kids?
2. How to balance between your office and home task?
3. Share with us a funny incident that had happened during your call/meeting throughout this MCO/lockdown.
4. What can we do to make sure that we stay focused and committed at work while still being and happy and satisfied working from home?
5. What do you enjoy most about working from home with the kids?
6. Any advice for all the parents during this pandemic situation?
 
 
 Benda paling Nisa risau waktu ni sama ada tersasul takpun sesi akan jadi terlebih masa sebab tak boleh kawal presenter dengan audience. Ternyata sekali apa yang Nisa fikir tu tak berlaku pun, alhamdulillah semua seperti berlaku dengan baik.


 
Nisa belajar banyak benda dalam sesi tu. Idea baru macam mana nak balance kan kerja dan rumah. Mana keutamaan dan bila nak set kan limit kerja dan hal rumah. Tak lupa juga rasa bersyukur bila boleh work from home semasa PKP berlaku. Semoga kita semua boleh biasakan norma baru ini.
 

Sunday, May 03, 2020

Segmen Bloglist PKP 2020



Hi semua. Hari ni kita join segmen blog sampai lebam. Tengah ada kelapangan sikit, kita buat mana yang boleh. Ada dinyatakan syarat nak buat segmen ni - semua dah dibuat dari Nisa.

Tapi ada extra syarat untuk segmen kali ni, iyelah nama pun blog - kita menaip banyak sikit kali ni.

3. Dalam entri tersebut, nyatakan pengalaman anda semasa PKP. Anda boleh menceritakan peristiwa menarik/tidak dijangka yang terjadi kepada diri anda.

Jadinya sepanjang PKP, Nisa boleh katakan lebih banyak bershopping online ya. Baru je hari Khamis yang lepas (30 April), bertubi-tubi parcel sampai ke rumah. Disebabkan rumah di tingkat 7 ni, tiap kali dapat panggilan perlu ambil parcel dibawah jadi kalut. Syukur ada suami boleh tolong ambilkan, waktu posmen datang, waktu itu jugalah ada meeting call.

Nisa juga memang 'Work From Home' (WFH) sepanjang waktu PKP ni. Memang sebelum bermula PKP, kami dah siap buat percubaan jika akan ada masa kita perlu WFH. Boleh dikatakan tidak mudah, sebab ada anak berumur 4 tahun. Ada masa dia mahukan aktiviti mewarna, melukis dan membaca. Memang struggle tapi komunikasi dengan team pun membantu, lagi-lagi ada meeting tak dapat join bila anak nak sesuatu.
Peristiwa menarik semasa WFH, ada perbualan sebegini dengan anak saya, Maira.

Maira : "Ibu, can you not join call?"

Ibu (saya lah ni) : "Cannot la sayang. Bos ibu ada dalam call tu. Nanti bos ibu cari macam mana?"

Maira : "Ask boss , ibu not join the call.."

Ibu : "Errkkk...cannot la my dear...Jap ea, sekejap je lagi nak habis call..."

Ni salah satu senario yang ada. Tak masuk lagi, bila kena video call - Maira panjat belakang, pegang mukalah...Nasib la anak seorang kalau ramai, semoga ada kudrat la waktu itu.

 

Korang pulak macam mana? Cerita lah sambil join segmen ni.




Segment Bloglist PKP 2020





 


Segmen Bloglist SitiYangMenaip 1/2020


Hi semua. Hari ni berkesempatan berblog-walking dan ternampak post kat blog Myarosli.
Apa lagi kita bagi moral support sikit segmen sempena PKP ni.


 
 
Segmen tamat pada 09 Mei 2020 (Sabtu)
11:59PM waktu Malaysia
 
Sempat sangat nak join ni.
Boleh tambah kenalan baru.

Friday, May 01, 2020

Pemenang segmen blog

 
 
Hi semua. Sempena hari Jumaat yang berkat ni, Nisa nak share yang Nisa diantara pemenang untuk Segmen Apakah Perkara Pertama anda ingin lakukan selepas PKP
 
 
Alhamdulillah syukur yang amat. Rezeki bulan Ramadan ni.
Semoga bertambah murah rezeki ShirVen
 
Apa lagi pergi terjah blog tu.
Ada kesempatan nak support segmen blogger lain.
Ada rezeki nak jugak buat segmen kat blog ni.
Dah lama rasanya tak buat segmen.

Menu : Terung Masak Sambal Daebak

Bahan-bahan yang diperlukan bergantung kuantiti orang rumah anda yea. Nisa buat untuk 2 orang makan. 1. Bawang putih 3 ulas 2. Terung kecik ...

Popular Post