Friday, December 15, 2017

Ibu Maira's Dairy : Mainannya dimana-mana


Hi semua. Cerita kali ni Nisa nak cerita pasal mainan Maira yang ada dimana-mana je. Depan TV, bilik tidur, bilik mandi pun kadang-kadang ada. Dalam kereta? Takyah cerita la, nah tengok sendiri.


Perkara ni adalah normal dan semestinya boleh dikawal. Bagi Nisa seawal usia setahun (sebelum umur 3 tahun) bagi mereka 'kebebasan'. Bila mereka dah mula ada mainan yang banyak, waktu itu kita boleh ajar mereka untuk kemas mainan mereka sesudah mereka main. Well, sekarang pun ada je ajak Maira simpan mainan dia.

Take quick guess. Berapa lama area tu boleh bersih? Semestinya sekejap. Tak sampai sehari - itu yang pasti.

Jangan stress sangat taw ni. Kalau perlu, sediakan play area untuk anak-anak kecil kita. Yang pasti mereka happy dan semestinya kita happy jugak. Memang boleh jadi sakit dan geram bila dah terpijak mainan diaorang ni. Bertabahlah ea semua.

So, kalau yang tak ada ruang untuk buat play area? Toleransi dengan anak kecil kita. Ingat mereka akan ikut setiap gerak-geri kita. Baik kita di depan mereka, insyaAllah mereka baik adabnya.
Ajar mereka adab yang boleh dipupuk seawal usia 1 tahun. Perlu sabar. Peringatan untuk Nisa juga ni. InsyaAllah sama kita menjaga amanah daripada Allah ni.

Semoga kita sama-sama saling mengingati dan tambah ilmu keibu-bapaan ea. Feel free to share idea too, okay? Nisa ni pun banyak lagi nak belajar. Terima kasih semua.

No comments:

Post a Comment

thanks for the comment(s) and enjoy to read more

Menu : Terung Masak Sambal Daebak

Bahan-bahan yang diperlukan bergantung kuantiti orang rumah anda yea. Nisa buat untuk 2 orang makan. 1. Bawang putih 3 ulas 2. Terung kecik ...

Popular Post