Sunday, December 04, 2016

Tips memilih pengasuh

Assalamualaikum Dan Selamat semuanya. Hari ni rasa tergerak nak share tips pilih pengasuh. Percayalah tak begitu mudah InsyaAllah dengan guideline ni dapat memudahkan urusan dalam memilih pengasuh yang terbaik. Untuk Nisa sendiri, Ada pengalaman 2 Kali mencari pengasuh. Untuk Pertama kali, masa Maira berumur 3 bulan sampai 5 bulan (kerja lama) Dan second time masa Maira umur 7 bulan Dan sampai sekarang (baru sebulan).
Alasan Tukar pengasuh : nak cari Dekat dengan tempat kerja. Kalau Ada pape, boleh terus pergi.

Dah ready nak taw ke... Okay here goes..

1. Cari kenalan atau kawan rapat atau kawan kerja yang tahu lubuk cari pengasuh. Macam nisa tanya kawan yang ada pengalaman, kemudian dia suggest buat iklan dalam facebook group. Search di facebook : Kelab Pengasuh Malaysia. Dalam iklan beritahu umur anak kita berapa, waktu hantar (kerja office atau shift atau kerja isnin sampai sabtu) dan WAJIB mention area mana. Nisa pernah try hantar area rumah di kajang dan area office di PJ. Kena bincang dengan suami mana senang nak ambil.

2. Listkan potential pengasuh. Nak cari pengasuh
ni macam kita nak hire pekerja syarikat. Nak yang terbaik, tiptop. Nisa sarankan kalau yang hantar start umur 2 bulan (lepas pantang) cari pengasuh yang anak asuhan tak ramai dan tak ada baby kecil. Kenapa? Supaya pengasuh tu boleh bagi extra focus kat anak kita.
Lepas tu cari pengasuh yang memang ada pengalaman jaga anak dan lebih baik dia pun ada anak sendiri. Bila dia sendiri ada anak, dia ada naluri ibu tu.. sekarang dah macam-macam kita dengar kes kurang enak di taska dan nursery.

3. Pergi berjumpa potential pengasuh. Disini kita boleh tengok sendiri pengasuh tu. Bagi dia pegang anak kita depan mata sendiri. Kita boleh buat calculation jugak - jarak dan kawasan rumah. Nisa ada selitkan rate upah untuk anak asuhan.
Biasanya nisa akan pilih 3 ke 4 yang berpotensi. Digalakkan pergi bersama suami atau keluarga terdekat sebab mereka tahu terbaik untuk anak kita dan memberi keyakinan untuk buat keputusan nanti.
Beritahu bila kita akan buat keputusan kepada calon-calon pengasuh kita tu (cewahhh curlass gitu) & beritahu mereka dengan cara yang baik.

InsyaAllah kita sudah buat yang terbaik. Kebaikkan hantar anak kita di rumah asuhan ni yang nisa boleh nampak pada Maira, boleh dibuat kawan bila ada kawan sebaya dia. Macam ada certain nak melekat sahaja pada ibunya. Sesi komunikasi, sosial dia dah expose waktu tu. Anak kita jadi cepat peka kepada persekitaran.

Itu sahaja dari Nisa. Semoga tips ini dapat memberi manfaat kepada semua mommies diluar sana.

Hasil tips ini datang dari pengalaman sendiri, Anisa, ibu kepada Maira

2 comments:

thanks for the comment(s) and enjoy to read more

Menu : Terung Masak Sambal Daebak

Bahan-bahan yang diperlukan bergantung kuantiti orang rumah anda yea. Nisa buat untuk 2 orang makan. 1. Bawang putih 3 ulas 2. Terung kecik ...

Popular Post